12 oktober 2015

Motoren en H-bruggen

H-Brug

Om een motor links- of rechtsom te kunnen laten draaien, wordt een H-brug gebruikt. Een H-brug dankt zijn naam aan zijn vorm:
De vier schakelaars zitten in de "poten" van de H, de motor vormt het bruggetje.
Met behulp van de vier schakelaars is het mogelijk om de motor zowel links- als rechtsom te laten draaien. Het rechtsom draaien kan door de schakelaars S1 en S4 te sluiten:
Linksom gaat op eenzelfde manier: sluit S2 en S3 in plaats van S1 en S4:
Uiteraard mogen telkens slechts twee schakelaars tegelijk gesloten worden. Als bijvoorbeeld S1 en S3 (of S2 en S4) tegelijk gesloten zijn, dan is er kortsluiting: de positieve kant van de accu is direct verbonden met de negatieve!


De zijden van de H-brug

A en B kant (A-side, B-side)

Om in gesprekken duidelijk te kunnen maken over welk deel van de H-brug gesproken wordt, heten het linker- en rechterdeel de A-zijde (A-side), respectievelijk de B-zijde (B-side):
Schakelaars S1 en S3 horen dus bij de A-zijde, S2 en S4 horen bij de B-zijde.


Hoge en lage kant (High side, Low side)

Natuurlijk zijn er dan ook horizontaal scheidingen te maken; zo is er een "High side" (dat wat het dichtst bij de voedingsspanning zit) en is er een "Low side"(het deel, dat het dichtst bij de min, of grond (Ground of GND) zit):

De oude doos

Onderstaand schema komt echt wel uit de oude doos. Het is door mij getekend in 1980; de NE544 (IC1) was erg nieuw en ik heb bij Philips de datasheets opgevraagd (en gekregen).
De H-brug is te herkennen als T3, T4, T5 en T6. T1 en T2 zijn driver transistoren (BC549C), terwijl T3...T6 darlingtons zijn (TIP140/145):
En dit was dan het resultaat!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten